fredag 11 oktober 2013

Läst klart uppsatsen och funderat

Jag tror att vi komplicerar saker i onödan angående bedömning av digitala uppgifter. Samma gäller som för analoga. Vad vi måste komma fram till är vad varje uppgift har för primärt syfte. Om syftet är hantverksmässigt kunnande (inom digitala arbetsformer "kunnande i programmet") så är det just DET som ska bedömmas. Om syftet är att visa på medvetenhet kring val av medie, material och tanke bakom produkten så är det DET som ska bedömmas. Om vi har en kurs i Photoshop och eleven inte behärskar programmet kan de inte få godkänt bara för att de tänkt bra. Samma som gäller för analoga tekniker.

Vissa saker inom bildämnet är oåterkalleligt tolkningsfrågor, det finns inga rätt och fel. Just därför måste vi ta vara på de saker som faktiskt är konkreta. Vissa material och tekniker är bättre till vissa uppgifter, det finns saker som pekar på om du kan teckna, måla och fotografera eller inte. Ibland kanske jag som lärare tycker att ett teknikval är fel och det är då elevens argument och uttryck kommer in. Om eleven kan argumentera för sitt val så att jag ser poängen, då får jag ändra mig. Men det funkar inte att bara säga "för att jag ville det" eller "för att jag tycker det är fint". Man måste först behärska reglerna innan man ger sig på undantagen. Om du har valt att inte skugga den linjen för att det ger ett specifikt uttryck så är det en sak, men om du har gjort det för att du inte behärskar skuggning så är det en helt annan.

Vi måste alltså både för oss själva och eleverna verkligen klart och tydligt fastslå syftet med en uppgift. Ett godkänt betyg betyder ju faktiskt att man behärskar det som står i målen BÅDE praktiskt och teoretiskt, inte att man gjorde sitt bästa eller tänkte rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar