tisdag 8 oktober 2013

Elevernas arbeten och tankar kring dessa

Detta väckte hos mig åsikter som jag har haft tidigare angående hur mycket tid vi får att tillägna oss praktiska tekniker. Just Photoshop är ett viktigt program som jag känner att man definitivt skulle lägga mer vikt vid. Sociala medier som facebook, youtube, bloggar m.m kommer oftast min generation i kontakt med ändå. En grundgenomgång av dessa kunde nog vara bra men merparten av tiden borde ligga på praktiska övningar i bildbehandlings- och layoutprogram som Photoshop och Indesign.

Men det gäller inte bara digitala tekniker. Det känns som om vi i lärarutbildningen får väldigt lite praktisk övning. Med tanke på att det inte fanns intagningsprov när jag sökte in (det stod: "Inga förkunskaper krävs") så kan man ju inte förvänta sig att alla redan kan teckna och måla m.m på en tillräckligt hög nivå för att kunna undervisa i det. Jag känner till exempel att jag är ganska bra på att hantera bilder i Photoshop men jag känner mig absolut inte så insatt att jag vill undervisa i det. Vissa saker gör jag på det vis som jag har experimenterat mig fram till, det funkar för mig men är det rätt? Finns det bättre och smidigare sätt? Som lärare bör jag lära ut det korrekta sättet att göra saker på.

Förövrigt tycker jag att det är mycket gnäll. När vuxna människor hela tiden sitter och gnäller om att uppgiften är för svår, att man glömmer vad man gjorde på förra lektionen m.m så kanske man inte borde gå på ett universitet. Det är inte för alla. Och visst måste undervisningen ligga på en viss nivå för att man senare ska kunna genomföra sina kommande arbetsuppgifter. Om du har svårt för programmet får du öva på fritiden, precis som att du får plugga glosor hemma om du läser språk, så mycket eget ansvar måste man som vuxen kunna ta, speciellt om det är lärare man vill bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar